Ko je Web Strateg? U svakoj kompaniji oni su obično odgovorni za dugoročnu viziju korporativnog nastupa na webu. U web kompaniji, koja ima proizvode na samom webu, web strateg je ili menadžer proizvodnje ili menadžer tehnoloških aktivnosti. Nezavisno od naziva njihove uloge, odgovornosti su im iste, oni moraju da uravnoteže sve tri sfere i da se potrude da se njihove aktivnosti kreću u preseku ove tri sfere.
Sfera zajednice
Da bi bio uspešan web strateg mora da razume (koristeći razne tehnike i taktike) šta žele postojeći i potencijalni klijenti. Na osnovu etnografije, analitičkih istraživanja, praćenja brenda i primarnog i sekundarnog istraživanja krajnji rezultat bi trebalo da bude profil web iskustva i mentalni model.
Posebne veštine koje su potrebne: sposobnost da se razume i primeni istraživanje, jako razumevanje korisničkog iskustva koje uključuje upotrebljivost, informaciona arhitektura. Sposobnost sintetisanja sadržaja sa raznih lokacija u realnom vremenu, kao što su web analitika, povratne informacije od klijenata koje se dobijaju iz podrške i istraživanja kao i iz zajednice, kao i mogućnost empatije sa klijentima. Iznad svega web strateg mora da bude sposoban da predvidi gde će klijenti biti u godinama koje dolaze - ne samo da razume njihovo pređašnje ili sadašnje stanje.
Ključne preporuke za 2009-2010: Usredsredite se na to kako klijenti prate brendove u društvenom prostoru. Vidimo da potrošači u sve većoj meri usvajaju tehnologije za društvene aktivnosti na Internetu, što izaziva promenu u načinu kako klijenti donose odluke (ne samo na vašem korporativnom web sajtu). Ovo je prilika da se brzo identifikuje ko su oni, šta žele (i šta ne žele) kao i da se razume jezik koji koriste kako bi ste lakše doprli do njih.
Poslovna sfera
Samo razumevanje vaših klijenata nije dovoljno, Web Strateg mora da bude sposoban da postigne merljive poslovne ciljeve. Ovaj lider mora da bude u stanju da identifikuje ključne igrače u organizaciji, shvati njihove potrebe i dodeli im prioritete, a onda sve to iskoristi za plan, koji će morati da uravnoteži potrebe organizacije sa potrebama zajednice kojoj se obraća. U ovoj osetljivoj igri od Web Stratega se traži da uravnoteži potrebe različitih unutrašnjih timova, neutralizuje dnevne uzbune, a opet da zadovolji potrebe kompanije. Ovde mnogi Web stratezi zakažu - ispune ciljeve koji se postavljaju unutar organizacije, ali ih ne usklade sa potrebama zajednice. Krajnji rezultat? Web sajt koji korisnici retko posećuju, umesto toga odlaze na druga mesta gde mogu da donesu validne odluke.
Posebne veštine koje su potrebne: Mogućnost komunikacije unutar kompanije, razumevanje potreba pojedinih delova organizacije i određivanje prioriteta uz uvažavanje svih interesa. Ovaj vođa mora da bude i posrednik koji će hladnom logikom i poslovnom efikasnošću da ublaži unutrašnje poslovne konflikte, kao i da obezbedi da web tim radi efikasno. Sposobnosti upravljanja su veoma važne: upravljanje projektima, upravljanje kadrovima, komunikacije i sposobnost da se definišu jasni, sažeti ciljevi koji su vremenski određeni, za timove koji se bave razvojem sadržaja kao i za one koji pružaju tehničku podršku. Na kraju, srž ove uloge uključuje i sposobnosti u vođenju marketinga, advertajzinga, medija, marketinga i upravljanja proizvodom.
Ključne preporuke za 2009-2010: U mnogo slučajeva ekonomska kriza je ograničila raspoložive budžete na izvore koji dolaze iz pojedinih kampanja i sredstava za inovacije. Tamo gde su sredstva ograničena naučite kako da koristite jeftine tehnologije, blogovanje, ali imajte dugoročan plan kako ćete ih koristiti. Što se tiče okruženja, opremite vaše interne timove uputstvima i resursima za korišćenje društvenih mreža pre nego što se one kaskadno prošire na mnoge delove kompanije, a da vas ta promena zatekne bez zajedničkog resursa za njihovo korišćenje.
Tehnološka sfera
Konačno, Web strateg mora da bude ekspert u domenu korišćenja Internet tehnologija. Moraju da znaju mogućnosti i nedostatke tekućeg skupa alata koji su im na raspolaganju, kao i da brzo usvajaju nove tehnologije koje se stalno pojavljuju. Lideri u ovoj oblasti često postanu samozadovoljni, podešavajući postojeće sisteme i zaboravljajući da odmah planiraju implementaciju novih tehnologija koje će proširiti mogućnosti onoga što može da se uradi. Ako su Web stratezi dobri u sferi Zajednice, oni već posmatraju kako korisnici menjaju način usvajanja novih tehnologija.
Posebne veštine koje su potrebne: Sposobnost da se razume kako web arhitekture funkcionišu na Internetu. Iako sami nisu tehnički eksperti, moraju da budu u stanju da shvate efekat koji ove tehnologije imaju na poslovanje i zajednicu. Moraju stalno da osmatraju pojave novih tehnologija i posvećuju određeni deo resursa na istraživanje i razvoj novih tehnologija - nikada ne zaostajući. Strateg mora da pokaže inovacione sposobnosti, da iz prve ruke eksperimentiše i primenjuje nove tehnologije - ali stalno imajući na umu dugoročne poslovne ciljeve.
Ključne preporuke za 2009-2010: Web strateg mora da se pripremi za novu generaciju umreženih uređaja koji se svakodnevno pojavljuju. Društvene mreže su zatekle većinu kompanija nepripremljene, mobilne tehologije unutar i izvan vaše kompanije će imati veliki uticaj na brzu razmenu informacija. Počnite sa analizom odgovarajućih aplikacija i mobilnih društvenih mreža na usavršenim mobilnim uređajima kakvi su Blackberry, iPhone i Palm Pre.
Da bi bio uspešan Web strateg mora da uravnoteži sve tri sfere. Da bi se postao stručnjak u svakoj od ovih sfera neophodna je izuzetna posvećenost, tako da vođa mora da se oslanja na tim, aktivno se obrazuje, prisustvuje stručnim radionicama i čita knjige na razne relevantne teme. Ako vam ovaj tekst pomogne da uobličite vašu karijeru, ili ako upravljate ljudskim resursima i tražite nekog za opisanu ulogu, nadam se da sam vam pomogao da definišete šta tražite.
Autor: Džeremaja Ovijang
web-strategist.com/blog