Za potrebe poslovnih sistema, povezivanje sa Internet-om se obično vrši preko specijalnih, zakupljenih telekomunikacionih vodova.
Prvi zadatak je da pronađete Internet provajdera (ISP - Internet Service Provider) na vašoj geografskoj lokaciji. Važno je da smanjite troškove iznajmljene veze.
Trebate da odredite koliko vam propusnog opsega treba. Mala firma ili filijala sa nekoloko korisnika Internet-a može da radi preko telefonske linije koja pruža oko 28,8 Kbps. Preko ovakve veze možete da imate razmenu elektronske pošte, malo opterećeni Web i FTP server. Ne očekujte News razmenu i brz Web pristup.
Veće firme obično počinju sa 64 Kbps vezama preko iznajmljenih linija (takođe su u igri i Nx64 i Frame Relay mreže). Ovakva veza omogućava intenzivnu razmenu elektronske pošte, desetak Internet korisnika, kao i FTP i Web servere koji podržavaju nekoliko istovremenih konekcija.
Ako vaša firma ima više stotina službenika potrebna vam je E1, odnosno 2 Mbps veza.
Kada budete proveravali cene kod više Internet provajdera, videćete dosta veliki raspon cena. Kako je ISP tržište veoma konkurentno, pitanje je - čime je opravdana razlika u ceni?
Evo pregleda nekih standardnih činilaca:
Ono u čemu se Internet provajderi najčešće razlikuju je - koliko je dobra njihova veza sa Internet-om. Posle svega, Internet je mreža mreža i još u stalnom rastu... Koju dužinu rute trebaju paketi sa vašim podacima da pređu da bi stigli do tih mreža i koliko su zagušene veze i čvorišta do njih? Mali Internet provajder ima tipično jednu ili dve fizičke veze, dok veliki imaju desetak veza do različitih delova Internet-a. Na osnovu ovoga procenite koja mreža može da vam pruži veći protok.
Na žalost, (još uvek) nema objektivnog načina da izmerite koliko je neki Internet provajder dobro ili pouzdano povezan. Ono što možete je - da ih pitate za mapu mreže, iz koje možete da vidite glavne koncentracije, kao i veze ka drugim mrežama i njihov kapacitet.
Neke stvari na koje treba da obratite pažnju nisu bitne na samom početku, ali kasnije, što više budete zavisili od Interneta, toliko će i one postajati važne. Na primer, može vam se desiti da ostanete u toku meseca prvo 24h, pa zatim 36h bez Internet veze. U oba slučaja greška je do provajdera - i mogla je da se otkloni u toku par sati.
Evo nekih pitanja za vašeg budućeg Internet provajdera:
Da li pruža 24x7 podršku? Šta znači ova usluga - imaju li inženjera u centru 24h sati dnevno, ili ga po potrebi zovu (što na primer ne uspeva nedeljom i praznikom)?
Imaju li rezevne delove ili rezervne kapacite u slučaju potrebe?
Da li kontinualno prate vašu vezu i zovu vas kada padne? Ili možda vi trebate da nadzirete vezu i zovete ih kada prestane da radi? (Ako je tako - nabavite pejdžer, da vas alarmira o problemima koji nastanu tokom noći.)
Da li na telefonu za podršku dežura kvalikovani personal ili morate dugo da čekate da vas spoje sa onim ko jeste?
Da li imaju stalni pristup svim delovima sistema, ili ako do kvara dođe u 03:00, morate da čekate do jutra? Ako je tako, računajte na desetak 8 - 12 satnih prekida godišnje.
Ako pružaju Dial-In usluge, da li imaju poseban broj za podršku za korisnike iznajmljenih veza? (Dial-In sistemi zahtevaju puno podrške velikom broju korisnika.)