Najvažniji poslovni ciljevi u današnjoj globalnoj ekonomiji su brzina, kvalitet, fleksibilnost i niska cena. Međutim, tradicionalni poslovni sistemi su inherentno nesposobni za postizanje ovih ciljeva, jer su stvoreni u saglasnosti sa dva osnovna principa: specijalizacija radnog procesa, podela rada na mnogo manjih delova i hijerarhijski menadžment – postavljanje nadzornika koji nadgleda ljude koji rade. Ovi principi su bili odgovarajući u doba industrijske revolucije, ali su danas krajnje neprikladni, jer neizbežno dovode do kašnjenja, grešaka, krutosti i visokim troškovima. Ovi problemi se ne mogu prevazići pojedinim zahvatima i “popravkama”. Reinženjering je jedini put ka poboljšanju.
Reinženjering predstavlja radikalan redizajn poslovnih procesa radi njihovog dramatičnog poboljšanja. Radikalni redizajn znači otpočinjanje od početka umesto menjanja ili modifikovanja postojećih načina rada. Počinje se sa čistim listom papira. Poslovni proces je grupa aktivnosti koje stvaraju vrednost za korisnika. Ostvarivanje narudžbine, na primer, je proces koji se sastoji od mnogo aktivnosti, od naručivanja do isporuke. Pod dramatičnim unapređenjem smatramo skok u performansama – desetostruko povećanje produktivnosti ili osamdeset posto smanjenje dužine trajanja procesa.
Reinženjering vodi ka većim poslovima koji su fokusirani na ceo radni proces i daju ljudima mnogo više odgovornosti i autonomije. Ljudi koji rade u organizacijama koje su sprovele reinženjering poslovnih procesa veoma visoko cene rezultate koje su promene donele za njih. Govore o povećanom zadovoljstvu svojim poslom i o tome da na posao dolaze sa pozitivnim raspoloženjem svaki dan.
Reinženjering nije
automatizacija
smanjenje neaktivnih delova organizacije
smanjenje obima organizacije
popravke
pravljenje marginalnih promena
Reinženjering je početi iz početka
odvažiti se na radikalne promene
biti što inovativniji u postojećim procesima
sa najbitnijim proizvodima i tehnologijamain
hitno
uzbudljivo
sa potrebom za poslovnim uspehom u budućnosti
Poslovni sistem je holistički sistem koji se sastoji od četiri glavne komponente – poslovni procesi, aktivnosti i organizacione strukture; merenje i sistemi upravljanja; i kulturne norme. Najvažnije izmene u svakom aspektu ovog sistema moraju biti podržane izmenama u svim ostalim.
Reinženjering tipično dovodi do organizacije koja ima specifičan skup osobina:
Procesi su jednostavni a ne složeni.
Aktivnosti rastu i postaju višedimenzionalne kako ljudi preuzimaju širi obim zadataka.
Ljudi preuzimaju više kontrole, umesto da budu kontrolisani.
Težište u okolini u kojoj je sproveden reinženjering se pomera sa pojedinca na tim.
Organizaciona strukutra se menja sa hijerarhijske na "horizontalnu".
Ključne osobe u organizaciji su specijalisti, pre nego menadžeri.
Osovina oko koje se okreće organizacija nije više odeljenje već proces.
Osnova za merenje doprinosa više nije aktivnost već rezultat.
Uloga menadžera se menja od nadzornika u vođu tima.
Ljudi u organizaciji su usmereni da zadovolje klijente, a ne rukovodioce.
Sistem vrednosti u organizaciji prolazi kroz duboke promene, od zaštitničke ka proizvodnoj orijentaciji.
Reinženjering ne stvara samo nove promene, već i nove organizacije. Višedimenzionalne radikalne izmene procesa ne ostavljaju ni jedan aspekt organizacije nedodirnut. Otpor reinženjeringu je neizbežna reakcija na promene. Da bi reinženjering proces uspeo, ovaj otpor mora da se predvidi i prevlada.
Uloga rukovodilaca je kritična za uspeh reinženjeringa. Rukovodilac reinženjering procesa mora da bude stariji rukovodilac na visokom mestu u hijerarhiji koji ima autoritet i lično posvećenje da bi reinženjering uspeo. On ili ona moraju da imaju viziju nove kompanije koja će se stvoriti reinženjeringom, da budu u stanju da tu viziju prenesu drugima i posvećeni pretvaranju te vizije u realnost.
Reinženjering nije običan posao. Tradicionalne paradigme za implementaciju su od male vrednosti u kontekstu radikalne, višedimenzionalne promene. Reinženjering zahteva jedinstven stil primene, koji se očituje u pridržavanju sledećih uputstava:
Prepoznajte da je svrha procesa da stvori novu vrednost za klijenta i osigurajte da je sav rad usmeren na zadovoljavanje njihovih potreba. Postavite ostvarive ciljeve. Ljudi su uvek motivisani da napuste tradicionalno i zaista počnu iz početka samo kada su u stanju da ostvare ciljeve koji su pred njima postavljeni kao izazov.
Reinženjering neće uspeti ako se sprovodi opreznim koracima. Mora da bude sproveden pre nego što ga otpori u organizaciji prevladaju.
Nema napretka bez rizika. Nepoznato je uvek zastrašujuće, ali najveći rizik dolazi od održavanja status quo.
Reinženjering je iterativni proces. Kada se upuštate u nepoznato neizbežno je da načinite greške i neophodno je da učite na njima.
Veliki broj organizacija zaustavi reinženjering proces čim počnu da vide neke rezultate. To je podjednako loše kao i zaustaviti proces pred prvim teškoćama. Izdržljivost i strpljenje su potrebni da bi se postigli značajni rezutati.
Uspeh u reinženjeringu nema veze sa srećom ali ima veze sa sposobnošću. Ako rukovodioci odluče da otpočnu sa reinženjering procesom bez znanja o tome kako da nastave ili bez poznavanja uslova za uspeh, neće uspeti. S druge strane, ako se reinženjering vodi od strane posvećenog rukovodioca koji je nadahnuće za ostale uključene u taj proces, i ako organizacija zaista razume koncepte reinženjeringa, i ako proces implementacije prati uputstva, tada će reinženjering biti izuzetno uspešan.
Copyright 1995 Majkl Hamer. Sva prava pridržana. Reprodukcija samo uz dozvolu nosioca autorskih prava. Daljnje kopiranje nije dozvoljeno bez izričite saglasnosti nosioca autorskog prava.